בת ים מחדשת מרגשת לוגו הבית
חינוך

גן ייחודי ברוח השיטה המונטסורית

  1. ראשי
  2. חינוך
  3. גן ייחודי ברוח השיטה המונטסורית

"על הסביבה לגלות את הילד ולא לעצב אותו"–ד"ר מריה מונטסורי

  

גני העירייה המונטסוריים בבת ים

 

עקרונות הגישה

הגישה המונטסורית הינה גישה חינוכית מבוססת מדע ומחקרים הקיימת כבר למעלה ממאה שנים במעל מאה מדינות. בבסיס הגישה נמצאים שלבי ההתפתחות של הילדים בגילאים השונים והמאפיינים והצרכים של כל שלב התפתחותי.

מענה לצרכים החברתיים, רגשיים, אינטלקטואלים ופיזיים של כל ילד , וילדה המתאים לשלב ההתפתחותי יתרום להתפתחות העצמאות ותחושת המסוגלות של כל ילד וילדה בהתאם לקצב וליכולות שלהם. על מנת לאפשר את יישום הגישה, חלל הגן מאובזר בעזרים יחודיים לגישה, בלמידה רב גילאית תוך שמירה על חופש בתוך גבולות ברורים.

 

תהליך הרישום

בשנת הלימודים תשפ"ה ימשיכו לפעול בעיר שלושה גנים הפועלים על פי הגישה המונטסורית: מבואות ים (רחוב נורדאו 19), סלעים ואשד (רחוב אוסקר שינדלר 2). הגנים יהיו דו גילאיים על פי הרשימה באתר. 

בתאריך 17.1.24 בשעה 20:00 תתקיים בזום הרצאת חשיפה למעוניינים להירשם לגן עירייה מונטסורי לשנת תשפ"ה- ללינק לזום לחצו כאן.

שימו לב- יש חשיבות להשתתפות בהרצאה לצורך קבלה לגן. ההשתתפות בהרצאה היא תנאי בסיס להצטרפות לגן.

 

האם החינוך המונטסורי מתאים לילדי חינוך מיוחד?

על אף הייחודיות והמענה האישי הניתן בגן המונטסורי, חשוב לזכור כי גן מונטסורי אינו גן חינוך מיוחד והוא לא כולל צוות רב מקצועי טיפולי. כל צורך ספציפי נידון בוועדות המתאימות, והסיוע הנדרש מוצמד ע"פ אישור.

 

המבנה הפיזי של הגן

הגן הוא למעשה חלל המדמה בית. חלל פתוח עם פינות עבודה הנגישות לילדים, בגובה הילדים ועליהם תרגילים ועזרים המעוררים את הסקרנות והפעילות של הילדים. יש פינות בנושאי: כישורי חיים, חושים, שפה ומתמטיקה.  כמו כן ישנן פעילויות הקשורות באומנות ומוזיקה. במסגרת העבודה על החושים יש עבודה על בוטניקה וגיאוגרפיה.

הגן המונטסורי מאובזר עם כונניות בגובה הילדים ועליהן עזרים ותרגילים. בגיל זה ישנה חשיבות לבניית העצמי ופיתוח הריכוז ולכן יש שולחנות יחיד לעבודה אינדיבידואלית (פעילויות קבוצתיות מתקיימות, אך לא סביב תרגיל מסויים, אלא יותר בתחום החברתי).ישנה חשיבות רבה לפיתוח האחריות האישית והמשמעת העצמית הפנימית של כל ילד וילדה.

בנוסף, ישנם תרגילים הקשורים בהכנת אוכל וכן מצופה מהילדים לערוך את השולחן ולהשתתף בהכנת ארוחת הבוקר והפרי. לשם כך ישנו מטבח מותאם לילדים, כלי אוכל וכדומה.

על פי הגישה המונטסורית יש משמעות גדולה לסביבה הפיזית ולכן הנראות של הגן המונטסורי שונה מגנים אחרים- אין עומס של גירויים, במקום צעצועים ופינת בובות יהיו אביזרים מוחשיים מחיי היום יום.

 

יום הלימודים

בגנים המונטסוריים עיקר הלמידה הינה האמצעות התנסות חווייתית. הבוקר מתחיל במפגש בוקר קצר ולאחר מכן מתחיל מעגל עבודה בן שלוש שעות של עבודה במהלכו הילדים יכולים לעבוד באופן עצמאי בפינות ובתרגילים השונים. בזמן הזה מוגשת גם ארוחת הבוקר. לאחר מכן יש זמן בחצר ולסיום המשך עבודה בתוך הגן. חוגי העשרה )תל"ן( ישובצו באופן שלא יפריעו למהלך התקין של מעגל העבודה.

 

הארכת יום לימודים

עיריית בת ים תשתדל לקיים גם צהרון בהתאם לגישה המונטסורית, כך שצוות הצהרון יקח חלק בהכשרה

 

תכנית הלימודים

גן עירייה מונטסורי ציבורי מחויב לתוכנית הלימודים של משרד החינוך אך מציע תכנית עשירה- הילדים נחשפים לתרגילי אוריינות שפתית, כתיבה וקריאה, במתמטיקה נחשפים ולומדים את המערכת העשרונית, הבנת כמות ועוד. הלמידה מתבצעת בדרך כלל אחד על אחד בכל מה שקשור לתרגילים המונטסוריים. בכל מה שקשור במיומנויות חברתיות וכן בפיתוח מודעות פונולוגית, סיפורים, שירים וכדומה- מתבצע בקבוצות קטנות. אין מטרת הגן להכין לכיתה אלף, אלא להכין לחיים ולכן ישנה עבודה לא רק על ידע אינטלקטואלי אלא גם עם חוסן רגשי וחברתי.

 

המשכיות במסגרת הבית

הגישה המונטסורית היא גישה חינוכית ולכן יש חשיבות לייצר רצף והמשכיות בין מסגרת הבית לגן ולהפך. לכן, הליווי על ידי המדריכה המונטסורית כולל שלושה מפגשי הורים לאורך השנה.

 

ליווי והכשרה ע"י מדריכה מונטסורית

הגננות המובילות עוברות קורס בינלאומי מטעם ארגון AMI. בנוסף, צוות הגן והסייעות עוברות השתלמות דו חודשית ע"י MILLA , המרכז המונטסורי לחינוך ולמנהיגות בישראל והמלווה המונטסורית הדר פלד

 

צפו בהצצה לגנים המונטסוריים בעיר >> לחצו כאן