בת ים מחדשת מרגשת לוגו הבית
חדשות

מכתב להורים מהשירות הפסיכולוגי חינוכי בת ים

  1. ראשי
  2. חדשות

14.05.2021

הורים יקרים

מצבי חירום תמיד מגיעים באופן מפתיע. כהורים, אנחנו עסוקים בניסיון לספק לילדינו תחושת בטחון, להסביר לילדים את המצב, לתווך עבורם את המציאות המשתנה ולהכיל את רגשותיהם. עולם המושגים של ילדים צעירים אינו מאפשר להם להבין את המציאות כמו שהיא. מסיבה זו התיווך של המבוגרים משמעותי ביותר ויכול לסייע בהתמודדות עם מצבי חירום ולחץ. להלן יובאו עקרונות מנחים העשויים לסייע מעט סביב דילמות ושאלות שעולות בתקופה הזו:  

המקור לביטחון של ילדים צעירים הוא המבוגרים סביבם. ככל שהתנהגות המבוגרים רגועה יותר, כך גם הילדים יהיו רגועים יותר . נסו להיות עם אנשים שאתם סומכים עליהם ולשדר לילדים את התחושה שיש להם על מי לסמוך.

חשוב לתת לילדים מידע אמין ומותאם לרמת ההבנה ולקצב האישי של הילד. במצב הנוכחי, ניתן לומר לילדים צעירים עד גיל ארבע : "יתכן  תהיה אזעקה (שזה רעש חזק) ואז אחבק אותך ואקח אותך מהר לממ"ד, מקלט, חדר מדרגות וכו'.). ניתן לארגן ביחד מה נשים בתוך הממ"ד או המקלט על מנת לאפשר לילדים תחושת שליטה ובטחון.

חשוב לתת מקום לרגשות הילדים ולרגשותיכם. ילדים צעירים יכולים להביע רגש בשלל דרכים: חלקם לא ישדרו מצוקה למרות שבירת שגרת החיים, חלקם יבכו, יתקשו להירדם בלילה, ייצמדו להורה או לחפץ מעבר, יביעו כעס, יאכלו פחות ועוד. כל התגובות הללו לגיטימיות וצפויות, ולרוב חולפות עם סוף תקופת המתח. כדאי ללמד את הילדים דרכים להבעת רגשות, בפרט כעס (לדבר על הכעס והמקור לו ולא לנקוט באלימות) .

ניתן להפחית חרדה אצל הילדים ע"י:

חשיפה מינימלית לחדשות, פעילות אקטיבית, במיוחד כששוהים זמן רב במקום סגור כגון ממ"ד  / מקלט ( לקפוץ, לרוץ, לצייר, לשחק, ליצור מחומרים שונים וכו'), שמירת שגרה ככל האפשר, חיבוק ומגע פיזי, לזהות מה בדרך כלל מרגיע את ילדכם ולעודד אותם לעסוק בכך, לתרגל נשימות איטיות, לשדר מסרים מחזקים ואופטימיים (אמא ואבא שומרים עליך, תיכף האזעקה תסתיים ונחזור לעשות מה שעשינו קודם וכו').  ליזום פעולות הפגתיות (משחק משותף, דפי צביעה ויצירה, בישול יחד, קריאת ספר וכו').

אנחנו כאן בשבילכם!

בכל מקרה שבו אתם עדים לתופעות מדאיגות או חריגות בהתנהגות ילדיכם

 

בכל מקרה בו אתם חווים חרדה ומצוקה נפשית לנוכח המצב 

אל תהססו לפנות אלינו

השירות הפסיכולוגי חינוכי בת ים, חשמונאים 36, בת ים. טלפון – 03-7762641/2

מהשעה 20:00, בסופ"ש ובחג – דרך המוקד העירוני 03-5556433