בת ים מחדשת מרגשת לוגו הבית
חדשות

בת-ים זוכרת: 6 משואות ושידור חי לברלין של סיפור השואה - אלה אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה של העיר

  1. ראשי
  2. חדשות

18.04.2023

רה"ע ברוט: " אנחנו חייבים לוודא שהרעב שהיה מנת חלקם של הילדים בגטו לודז' או בטרבלינקה, לא יהיה מנת חלקם של אותם ילדים גם היום, בימי זקנתם"

 

אמש, יום ב', 17.4, עיריית בת-ים ציינה את ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה בטקסים ואירועים ברחבי העיר. מאות תושבים, שורדי שואה, הנהלת העיר, תלמידים וחברי תנועות הנוער השתתפו באירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ג.

 

בהיכל התרבות התקיים טקס יום הזכרון לשואה בנושא ״אין פרפרים בגטו״ בהשתתפות ראש העיר צביקה ברוט, שורדי שואה, הנהלת העיר, חברי מועצת העיר ורבני העיר. בטקס הדליקו 6  שורדי שואה משואות המייצגות את ששת מיליוני היהודים שנרצחו בשואה, וליוו בשירה הזמרים המקומיים אילי עלמני, זהר בדש, בוגרי ולהקת הנוער העירונית "'קול הים".

 

בנאומו של ראש העיר אמר ברוט כי: ״אנחנו חייבים לוודא שהרעב שהיה מנת חלקם של הילדים בגטו לודז' או בטרבלינקה, לא יהיה מנת חלקם של אותם ילדים גם היום, בימי זיקנתם.

 

החובה הזו מוטלת על כולנו, נבחרי הציבור והאזרחים מן השורה, כדי שאיש בעולם, לא יוכל לעולם, להמעיט בערך השואה. וכדי שנוכל תמיד לדעת ששורדי השואה הגיבורים עומדים בראש סדר העדיפויות הלאומי. כדי שנוכל לוודא שהם יעבירו את  השנים הבאות לחייהם כשהם עטופים באהבה, רוחנית וגשמית,

אשר תביע בכך את תודת האומה כולה. רק אם נשכיל לעמוד בשני המבחנים הללו – נדע שהצלחנו להשלים את ניצחונם של שורדי השואה על הנאצים ועוזריהם, ונוכל להרים ראש, להישיר אליהם מבט, ולהיות ראויים לקריאה: עם ישראל חי.״

בנוסף לטקס המרכזי, נערך בטרמינל לעיצוב בבת-ים, לראשונה זיכרון בסלון משותף לישראל ולגרמניה, בהשתתפות מאות תושבים בבת- ים ובברלין בו זמנית באמצעות הווידאו ותרגום סימולטני.

באירוע נשאו דברים שני ראשי הערים: ראש העיר בת-ים צביקה ברוט וראש העיר התאומה מרטין הייקל ראש עיריית ניוקלן שבברלין.

 

לאחר נאומי ראשי הערים שומעים הנוכחים בשתי המדינות את עדותה של שורדת השואה טולה בן שבת, תושבת העיר.

 

ברוט שיתף קודם לכן בטקס המרכזי כי כדור שלישי לשואה התלבט לרגע אם לאשר את שיתוף הפעולה הזה:״לכאורה, הוא מתבקש. חברי, ראש העיר מרטין הייקל פועל שם רבות למניעת אנטישמיות ולהנצחת זכר השואה. אז הייתי צריך כמה דקות כדי להתייעץ בדמיוני עם סבתא וסבא ולקבל את אישורם, האם להכניס את הגרמנים – אלו של היום – לתוך היום המקודש הזה.

 

אני בטוח שהם היו עונים לי בחיוב.  לזכור, לא לשכוח, לא לסלוח להם – אבל כן לטפח חברות קרובה עם כל מי שהיום יודע להבחין בין טוב, לרע.״

 

ראש העיר הגרמני, מרטין הייקל אמר בפתח המפגש:״אני רואה במשימת הזיכרון - החיוב לזכור ולא לשכוח- משימה עליונה לכולנו בכל מקום בו אנו חיים. אם נשכח מה קרה ההיסטוריה תוכל לחזור על עצמה ועלינו למנוע זאת. ההתכנסות שלנו נועדה לחזק את הידידות בינינו אבל גם להתבונן אל ההיסטוריה לספר ולהתמקד בפרקים האפלים של ההיסטוריה הגרמנית.״

 

עמותת הגל שלי ערכה גם היא אירוע "זיכרון בסלון" יחד עם השורדת מרים שפייזמן במרכז הגלישה החינוכי הגל שלי. יוזמה ייחודית ומרגשת זו החלה לפעול לפני מספר שנים ברחבי הארץ, בהמשך גם ברחבי העולם ביוזמת קבוצת יזמים חברתיים צעירים. במסגרת הפרויקט נערכים מפגשים בלתי פורמליים בין שורדי שואה וצעירים ב״סלונים״ פרטיים המאפשרים ליצר שיח אישי ואינטימי.

 

היום, יום ג׳, עם הישמע הצפירה צוין יום השואה בעשרות טקסים בעיר. ברחבת בניין עיריית בת-ים, נערך טקס בסימן שמונים שנה למרד גטו ורשה במעמד ראש העיר, צביקה ברוט. במקביל התקיימו טקסים בכל מוסדות החינוך בעיר.

 

קרדיט: דוברות עיריית בת-ים