עיריית בת ים
שירותים בקליק
חינוך

כיתות 2021

כיתות 2021 הן מודל חדש של כיתה שפותח ויושם לראשונה בעיר בת ים. המודל מקדם שינוי בתפיסת הכיתה המסורתית, תוך מתן ביטוי גדול יותר למורה, שיש לו/לה חלק מרכזי בעיצוב תכני הלימוד ואופי הלמידה. התלמידים הינם שותפים פעילים בשיעור, בקביעת התכנים ובאופן הלמידה שלהם. 

לפניכם/ן עקרונות היסוד בתפיסת כיתה 2021

מדוע כיתה? מפני שהכיתה הינה אבן היסוד של הבניין החינוכי כולו. בדומה לאפקט הפרפר, שינויים פורצי דרך, חדשניים, ומשמעותיים, שיתחוללו בכיתה בבת ים, יכולים להביא לשינוי בירושלים או בתל אביב. כיתה אחת יכולה לספק עדות חיה וקיימת לניסיון שהצליח, לשינוי בר קיימא, ולחולל גל ויראלי מרחיק לכת.
כמו כן, מאפשרת תכנית "כיתה 2021" למורה היחיד/ה, להשפיע וליצור שינוי משמעותי במערכת כולה.

מדוע 2021? העולם משתנה בקצב מהיר ולכן נשאלה השאלה כיצד ראוי שתיראה כיתה בשנת 2021? כמו כן, אלו מיומנויות נדרשות מהתלמידים? מהו תפקיד המורים? מה תפקיד בתי הספר בעידן בו הידע הוא כה נגיש?
התכנית פועלת בשינוי חמישה פרמטרים במרחב הכיתתי תוך כדי ערעור ובחינה של הנורמה הקיימת:
1. מקום – כיצד ייראה המרחב הפיזי המקדם למידה משמעותית בעתיד?
2. זמן – אלו מבני זמן חדשים המקדמים למידה המשמעותית, יהיו בשימוש. איך ייראו מערכת שבועית, תכנית שנתית, זמן מורה וזמן תלמיד?
3. פעילות – כיצד מתקיימת הלמידה המשמעותית בכיתת 2021, מה ואיך לומדים?
4. הערכה – כיצד מתבצעת הערכה בעידן של ידע פתוח ונגיש לכל?
5. שותפים – השותפים הפנימיים – מה התפקידים החדשים של המורים, התלמידים וההורים, ומה החידוש במערכת היחסים ביניהם. השותפים החיצוניים – מה מערכת היחסים בין בית הספר וארגונים נוספים הפועלים במעגל הקהילתי, הלאומי והבין לאומי.

 

דוגמאות לכיתות 2021 בעיר

שם הפרויקט: "אשכול הומניסטיקה".
בית הספר: אורט רמת יוסף, בת ים.
מורים מובילים: לימור עמר, שרון בן דליה.

תיאור הפרויקט: פרויקט "אשכול הומניסטיקה" הוא פרויקט המאפשר לתלמידים חווית למידה אחרת, וגם למורים – חווית הוראה אחרת.

הלמידה היא משמעותית ואחרת הן במהות והן בתהליך. במסגרת אשכול הומניסטיקה לומדים התלמידים תחת אותו אשכול את המקצועות: תנ"ך, היסטוריה, ספרות, גיאוגרפיה ואומנויות. הלמידה וההוראה מתרחשת בכיתה עם המחנכ/ת במשך 7 שעות בשבוע.

הלמידה נעשית בקבוצות, התלמידים חוקרים נושאים שהם בוחרים, והמורים משמשים יותר כמלווים ומנחים מאשר כמרצים. רוב הלמידה מתבצעת בצוותי עבודה, קבוצות. בדרך זו לומדים לעבוד בצוות, לשתף פעולה ולחלק משימות– בדיוק כפי שעושים בוגרים בעולם העבודה.

הלמידה נעשית דרך חקר. צוות המורים בחר עבור התלמידים נושאים נבחרים מתוך תכנית הלימודים ומתוכם ניסח שאלת חקר חוצה מקצועות לימוד. בנוסף, באשכול הומניסטיקה יש יותר דגש על תהליכי ותוצרי הלמידה, והמורים מעריכים אותם על התהליך שעברו, על התוצר, על ההצגה שלו בכיתה, על עבודת הצוות ועל יכולות נוספות שלעתים לא באות לידי ביטוי במבחן "רגיל".

פרטי קשר:

לימור עמר: limoramar1971@gmail.com
שרון בן דליה: bendahlia@gmail.com

***

שם הפרויקט: "הכיתה שלנו- גמישה, אלטרנטיבית, מאפשרת".
בית הספר:"ירושלים", כיתה ה', בת ים. 
מורות מובילות:שלי בן עטיה, מעיין קנטי.

תיאור הפרויקט: השנה החלטנו לעצב מחדש את המרחב הכיתתי כדי להתמודד עם הצרכים והחוזקות המגוונים של הילדים ולאפשר להם להביא את עצמם לידי ביטוי אופטימלי.

בכיתתנו שולחנות עגולים, והלמידה נערכת בקבוצות שהרכבן משתנה בהתאם לנושא השיעור. כל אחת מהקבוצות מקבלת משימה שונה, המותאמת לה. התלמידים עצמם הם המורים, והם המנהלים את הלמידה בקבוצתם. גם המחשב הכיתתי הפך לפינת עבודה... צורת הלמידה הזו מאפשרת למורה ללוות בכל שיעור קבוצה אחרת באופן אישי לצורך תגבור או הקנייה, בעוד שאר התלמידים עובדים באופן עצמאי.

הקירות בכיתתנו הם קירות פעילים. בסיומה של משימה לימודית הילדים רשאים לבחור פעילות על אחד הקירות: כתיבת מחשבות על גבי ה-Wonder Wall , כתיבת המלצה בקיר ההמלצות, קביעת מטרות שבועיות על גבי קיר המטרות ורפלקציה על גבי הקיר "מה למדתי היום?". לאחר מילוי המשימה הילדים גם מוזמנים לקרוא ספר או חוברת (או אפילו "סתם" לנוח) בפינת הקריאה הכוללת שטיח וכריות, לשחק במשחקים לימודיים או חברתיים, לצבוע מנדלות, לבנות בלגו או לשחק במשחקי קוביות.
בכיתתנו גם עזרים שונים כגון כדור פיזיו, צלחת וסטיבולרית, רגליות, חול קינטי וכריות תחושה, בהם התלמידים עושים שימוש במהלך הלמידה. לכיתה שתי מחנכות, מצב המעניק לילדים יתר תשומת לב רגשית, מקל עליהם לפנות למחנכת לצרכים שונים ומשרה עליהם ביטחון רב ומאפשר לנו לתת יחס אישי לתלמידים הזקוקים לו.

פרטי קשר:
sg.ba2303@gmail.com
maayan.kaneti4@gmail.com

 

אולי יעניין אותך גם...

הקיר הירוק בדוד אלעזר

הקיר הירוק בדוד אלעזרלקראת ט"ו בשבט הקרב ובא וכחלק מפעילויות להעלאת המודעות למיחזור ושמירה על הסביבה הקימו תלמידי בית הספר...

ט"ו בשבט חג לתלמידים

ט"ו בשבט חג לתלמידים:מאות תלמידים השתתפו בנטיעות בגינות ברחבי העירט"ו בשבט הוא חג לאילנות אך גם חג לתלמידי העיר, שלקחו גם השנה...