בת ים מחדשת מרגשת לוגו הבית
חדשות

ועידת הערים המתחדשות של דה מרקר ובת ים

  1. ראשי
  2. חדשות

03.04.2017

ועידת הערים המתחדשות של בת ים ועיתון דה מרקר

לראשונה התקיימה בבת ים ועידת ערים מתחדשות בשיתוף עיתון "דה מרקר", ראש עיריית בת ים יוסי בכר, ארבעה שרים ונציגים בכירים נוספים מהפקידות הממשלתית. בוועידה דנו בנושאים מטרופולין בגוש דן, התחדשות עירונית ובפתרונות לבעיית הדיור בישראל.

ראש עיריית בת ים יוסי בכר פתח והתייחס הבוקר, לתכנית לאיחוד הערים בת ים ותל אביב. בכר טען כי האיחוד "יחזק את תל אביב ויחליש את ערי הלוויין". תחת זאת הוא קורא להקמת מטרופולין בכל גוש דן במבנה של שלטון מרכזי עם עצמאות מוניציפאלית לכל אחת מהרשויות שחברות בו. "צריך להקים מטרופולין בדומה לזה שקיים בניו יורק, שבמסגרתו יחולקו מוסדות המדינה באופן אחיד במרחב כולו".  לדברי בכר "כיום תושב תל אביב מקבל מהעירייה שירותים בגובה 7500 שקל בחודש לעומת תושב בת ים שמקבל שירותים בגובה 2500 שקלים בלבד. מטרופולין ייצור שוויון וצדק חלוקתי לכל ילד בתל אביב, בת ים, גבעתיים ובני ברק".

בכר פירט את יתרונות המטרופולין, ולדבריו: "שיתוף הפעולה בין הערים יהיה שיתוף פעולה על בסיס כלכלי. לכל קהילה יהיה ניהול עצמאי. כל ההכנסות של הערים השותפות ייכנסו למטרופולין, כך שתושב לא ייחשב יותר כעול עבור הרשות אלא כהכנסה מניבה. היום קודם חושבים על שטחי מסחר ואח"כ על שטחי בינוי. החלוקה במטרופולין תהיה לפי מפתח של מספר תושבים ולכן לערים יהיה אינטרס להגדיל את מספר התושבים". בכר סיים ואמר כי "ראוי שהמודל ייושם בגוש דן עוד היום, כפי שכבר קורה בעולם. אני קורא לשר האוצר, שר הפנים, ושר השיכון ולכל חברי הכנסת להיות שותפים להקמת המטרופולין שיביא לצדק חלוקתי".

בכנס השתתף גם אביגדור יצחקי ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר שהתייחס גם הוא לאיחוד בין תל אביב ובת ים ואמר כי לדעתו "האיחוד נפל מסיבות פוליטיות". יצחקי אמר כי לדעתו "דווקא בשלטון המקומי הייתה נכונות גבוהה יותר מאשר בשלטון המרכזי". יצחקי אמר: הבעיה הכלכלית מספר אחת של מדינת ישראל היא מבנה השלטון המוניציפאלי שלה. יש מאות רשויות מקומיות שאין להן שום הצדקה בעולם. על 200 משפחות יש רשות מקומית. אם יקום יום אחד איש אמיץ ויחלק את המדינה לבין 9 ל-18 אזורים מוניציפאליים הוא יביא ברכה למדינה. אי אפשר להתנהל בצורה הזאת. לא ייתכן שבצד אחד של הכביש יחיו משירותים ב7500 ש"ח לחודש ובצד השני רק ב2500 ש"ח. ביחס לפרויקט "מחיר למשתכן" אמר יצחקי: "אנחנו מסבסדים את הקרקע בפריפריה, גם את הפיתוח וגם את הרוכשים באמצעות מענקים בנוסף אנחנו נותנים הטבות לבני המקום ומכניסים לשוק את כל אלה שלא יכלו לקנות עד עכשיו דירה".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט אמר בכנס: "יש בישראל 2 מיליון אנשים שלא יכולים לגמור את החודש. המעמסה הגדולה ביותר היא ההוצאה על הדיור. אני רואה לנגד עיניי יעד מרכזי לטפל בהם ולהעלות אותם למסלול מתאים שיאפשר להם לצלוח את מצבם הקשה". עוד הוסיף כי ,במסגרת שיקום שכונות אנחנו מטפלים בשטחים ציבוריים חדרי מדרגות וחזיתות הבתים חשוב שילד לא יתבייש להזמין ילד הביתה להכין שיעורים או לשחק". גלנט התייחס לנושא הדיור הציבורי: "לפני דור היו בישראל 120 אל דירות לדיור ציבורי והיום 60 אלף בלבד בזמן שהאוכלוסייה גדלה פי 2. בכל הקדנציה של הממשלה הקודמת נרכשו 6 דירות בלבד. לעומת זאת בשנתיים האחרונות רכשנו אלף דירות ואכלסנו עוד 600 דירות ריקות".

הדברים נאמרו במסגרת ועידת הערים המתחדשות של דה מרקר אותה אירחה ביום שני, 3.4.2017 העיר בת ים. בכנס השתתפו יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון, אריה מכלוף דרעי, שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, אלי כהן, שר הכלכלה, גילה גמליאל השרה לשוויון חברתי, אביגדור יצחקי ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר, יוסי בכר ראש עיריית בת ים, ערן ניצן סגן הממונה על התקציבים באוצר וכן בכירים נוספים מתחומי הנדל"ן והשלטון המקומי.

צילומים:  דוברות